Odchýlky vo farbách fototapiet

 

Tapeta zobrazená na monitore počítača.

Všetky elektronické zobrazovacie jednotky (monitory, projektory) alebo osvetlovacia technika pracujú na princípe zobrazenia obrazu v RGB farebnom modeli. V skratke to znamená, že všetky farby, ktoré vidíte na monitoroch, sa miešajú z troch základných farieb R (red - červená), G (green - zelená), B (blue - modrá). Pri zmiešaní všetkých týchto farieb a ich maximálnej sýtosti dostaneme na monitoroch bielu farbu. Každý monitor však môže zobraziť farby, a teda aj tapetu, v iných farbách. Je to podmienené farebnou kalibráciou a nastavením displaya monitora (jasom, kontrastom, sýtosťou farieb), ako aj typom zobrazovacej jednotky či svetelnými podmienkami v miestnosti. Preto je veľmi pravdepodobné, že reálna farba tapety sa bude farebne líšiť od obrazu tapety zobrazenej na Vašom monitore.

 

Tapeta vytlačená na vinylovej fólii.

V modeli RGB platilo, že ak zmiešame všetky tri základné farby s maximálnou sýtosťou, dostaneme bielu farbu. Takýto spôsob je výhodný pri obrazovkách monitorov, pretože tienidlo obrazovky je čierne. Pri tlačiarňach sa však tlačí na biely papier, preto potrebujeme vziať také farby, pri ktorých, ak zmiešame ich najsýtejšie odtiene, dostaneme čiernu farbu.
Takéto farby dostaneme, keď zoberieme doplnkové farby k farbám červená, zelená a modrá. Týmito doplnkovými farbami sú azúrová (Cyan), purpurová (Magenta) a žltá (Yellow). Kvôli tomu, že je lacnejšie vyrobiť čierny atrament ako ho miešať pomocou týchto troch farieb, sa k týmto farbám pridáva i samostatná čierna farba. Tento model sa označuje tiež CMYK, kde posledné písmeno je pôvodne odvodené od slova blacK, neskôr uvádzané ako Key (kľúč), čiže kľúčová farba. Ak nemáte kalibrovaný monitor na počítači, vytlačená tapeta sa nebude stopercentne farebne zhodovať s obrazom tapety zobrazeným na monitore.

 

Tapeta na drevotriesku

Tapeta na drevotrieske sa tlačí v modeli CMYK na bielu vinylovú fóliu v štandardnej sýtosti farieb.Následne je z vrchu prelepená ochrannou fóliou s lesklou alebo matnou povrchovou úpravou. Ochranná fólia je jemnej modrastej farby, preto po nalepení na tapetu sa farebnosť tapety mierne stmaví. Viditeľnosť tohto efektu však nie je pri všetkých tapetách rovnaká. Záleží od farebnosti danej tapety.

 

Fototapeta pod sklo

Tapeta pod sklo sa tlačí v modeli CMYK na priehľadnú vinylovú fóliu vo zvýšenej sýtosti farieb.
Ak by sa tapeta tlačila v štandardnej sýtosti ako na bielu podkladovú fóliu, po podlepení pod sklo by táto tapeta pôsobila ako vyblednutá a strácala by hĺbku v tmavších odtieňoch.
Po nalepení pod sklo je tapeta priehľadná a podľa typu tapety sa podliepa bielou nepriehľadnou fóliou, ktorá tvorí pozadie tapety a dodá “chýbajúcu¨ bielu farbu.
Tapeta pod sklo sa farebne líši od tapety nalepenej na drevotrieske. Je farebne sýtejšia a pôsobí tmavšie. Rozdiel vo farebnosti je cca 15-20% v závislosti od tapety. Je to zapríčinené zvýšenou sýtosťou farieb pri tlači na priehľadnú fóliu a tiež tým, že priehľadná fólia nie je biela ale má mierny bledomodrý odtieň. Sklo nie je tiež absolútne biele resp. farebne neutrálne, ale v závislosti od výrobcu a výrobného postupu má určitý odtieň zelenej farby. Prejavuje sa to pri lome svetla viditeľnom hlavne na hrane skla.
Keď sa nalepí tapeta, ktorá je sýtejšia a natlačená na trošku modrej fólií na priesvitné sklo v zelenom nádychu, je farebne poznačená a teda o niečo farebne tmavšia a sítejšia.